Calciumtilskud ved osteoporose: nyttig eller skadelig?

Nedenstående tekst er oversat fra originalsproget, engelsk.

European Journal of Endocrinology
Iacopo Chiodini1,2 and Mark J Bolland3
  1. Department of Medical Sciences and Community Health, University of Milan, Milan, Italy
  2. Unit of Endocrinology, Fondazione IRCCS Cà Granda, Milan, Italy
  3. Department of Medicine, University of Auckland, Auckland, New Zealand
Uddrag:
Osteoporose og skrøbelighedsfrakturer er vigtige sociale og økonomiske problemer på verdensplan og skyldes begge dele tab af knoglemineraltæthed og sarkopeni. Faktisk er skrøbelighedsfrakturer forbundet med øget handicap, sygelighed og dødelighed. Det er kendt, at en normal calciumbalance sammen med en normal D-vitaminstatus er vigtigt for at opretholde et velafbalanceret knoglestofskifte, og det har calcium og D-vitamin i mange år blevet betragtet som afgørende i forebyggelsen og behandlingen af ​​osteoporose.
Men for nylig, nytten af calciumtilskud (alene eller med samtidig D-vitamin) er blevet stillet spørgsmålstegn ved, siden nogle undersøgelser rapporterede kun svag effekt af disse kosttilskud til at reducere risikoen for skrøbelighedsfraktur.
På den anden side, udover gastrointestinale bivirkninger af calciumtilskud og risikoen for nyresten relateret til brug af samtidig administreret calcium- og D-vitamintilskud, tydede andre nyere data på potentielle negative kardiovaskulære virkninger fra calcium tilskud.
Denne debatartikel er fokuseret på beviserne vedrørende både den mulige nytte for knogler sundhed og de potentielle skadelige virkninger af calcium og/eller calcium med D-vitamintilskud.

Se artiklen i fuld længde:
DOI: 10.1530/EJE-18-0113